מעבר לתפריט ראשי מעבר לתפריט תחתון

נעליים טבעוניות? יש דבר כזה

קווים לדמותה של המהפכה הירוקה שעוברת על עולם האופנה

עוד בתקופת לימודיה בבית הספר לעיצוב "סנטרל סיינט מרטינס" בלונדון בשנות ה-90, ידעה סטלה מקרטני שהיא לעולם לא תעבוד עם חומרי גלם שמקורם מן החי, והייתה בין המעצבות הראשונות להשיק קו אופנה ללא עור או פרווה.

מקרטני גדלה להורים צמחונים ופעילי זכויות בעלי חיים: פול (כן, מהביטלס) ולינדה (שמייצרת מזון צמחוני). היא שיתפה פעולה עם מותגי ענק כמו אדידס וגוצ׳י והפכה למותג מצליח בעצמה. היום היא מעצבת בגדים לקייט מוס, מדונה, ג׳יזל, קייטי פרי, קייט מידלטון, מייגן מרקל ועוד.

בעקבות מקרטני, מותגים רבים – החל מקולומביה, ראלף לורן, ריבוק, נייקי, אדידס, ואנס, טומס, ד״ר מרטינס ועד נעלי פפאיה בישראל – הפכו להיות קשובים לקהל. בשנים האחרונות הם החלו להציע פרטי לבוש אקולוגיים וטבעוניים. לא מדובר רק בפריטים שמקורם בצומח, אלא בכאלה שכל שלב במעגל החיים שלהם נעשה תוך התחשבות בסביבה ובטבע, חיסכון במשאבים והפחתת הפסולת.

״מגמת הטבעונות הולכת ומתרחבת, זה לא טרנד חולף״, אומרת מריה רוסיאן פרחי, בוגרת מגמת עיצוב טקסטיל בשנקר ומזה 12 שנה מעצבת ראשית של נעלי פפאיה, שלאחרונה הצטרפה למגמת ההנעלה הטבעונית.

אין ממש הגדרה אחידה לתחליף עור ״טבעוני״, אבל בגדול מדובר בחומרים ממוחזרים ומתכלים, אך גם איכותיים, עמידים וגמישים, שנותנים תחושה של הדבר האמיתי. החומרים מבוססים על צמחים וחלקם על פלסטיק ממוחזר. "כדי שהסוליות יהיו רכות וגמישות, אנחנו משתמשים, בין היתר, במיקרופייבר, מש, סקובה, ולייקרה", מספרת רוסיאן פרחי.

נעלי פפאיה היא לא החברה הראשונה בארץ להיענות לביקוש המתעצם, אבל היא הראשונה להציע נעלי צעד ראשון טבעוניות לצד נעליים מעור. ״כשם שיש תפריט טבעוני כמעט בכל מסעדה בארץ, כך נוצר צורך גם להנעלה טבעונית", אומרת רוסיאן פרחי.

לשפשף את הג׳ינס בלי מים

כולנו מכירים את השפשוף האיקוני של ג׳ינס ליווייס. מה שרובנו לא יודעים הוא שכדי לייצר אותו, נדרש לכבס את הג׳ינס עם כמויות עצומות של מים ואבנים. כיום מגיעים בחברה לאותו אפקט בדיוק, בעזרת שימוש בפקקי בקבוקים וכדורי גולף בלבד. בכך מצליח המותג לנצח פעמיים: שימוש בחומרים ממוחזרים וחיסכון במים. מכיוון שליווייס הוא שחקן מרכזי בתעשיית הג׳ינסים, למהלך כזה יש השפעה רבה על שימוש במשאב קריטי כמו מים בתעשיית האופנה. 

ענקית ההלבשה השוודית H&M השיקה לאחרונה את Conscious (מצפון), קו אקולוגי שמפחית את ההשפעה הסביבתית באמצעות שימוש בכותנה אורגנית ופוליאסטר ממוחזר. החברה מאפשרת גם למסור בגדים שאין בהם שימוש בחנויות הרשת – גם אם אלו קרועים ובלתי שמישים – תמורת הנחה בקניית מוצרים חדשים. החברה מוודאת שהבגדים הישנים יעברו תהליך מיחזור. כל זאת במסגרת יעד שאפתני אותו הציבה לעצמה: שימוש ב-100% חומרים ברי-קיימא או ממוחזרים עד שנת 2030. קולומביה מציעה מעילים מבקבוקים ממוחזרים שלא נצבעו, כדי לחסוך מים ואנרגיה. חברת ראלף לורן מצאה דרך לצבוע בגדים ללא מים.

להפחית את הפסולת שלנו

בחזרה למקרטני: מעצבת העל מתמודדת בימים אלה, כמו כל בעלי העסקים בעולם, עם נזקי הקורונה ועם העובדה שהחנויות הפיזיות של המותג סגורות ואנשים קונים פחות. המסקנה שלה מהמשבר הזה: צריך להפחית את הפסולת שלנו.

"במהלך השבתת המפעלים בפברואר, פליטת הפחמן ירדה בסין ב-25%", הסבירה מקרטני. "בזמן כל כך קצר ראינו כמה נפלא הטבע, ואיך הוא מתעורר אם אנחנו רק לוקחים הפסקה. האם נצליח להציל את כדור הארץ? נראה שאנחנו יכולים. אנחנו צריכים להגיע עם תקווה״.

האם זה טרנד חולף? "ממש לא", קובעת רוסיאן פרחי, שרואה מקרוב את דרישות הצרכנים במסגרת תפקידה ברשת פפאיה, "זו מגמה שמתחזקת והיא כבר לא יוצאת דופן בשוק. גם כל נושא איכות הסביבה מתחזק מאוד. בעתיד, סביר מאוד שחברות רבות ירצו לעבוד עם חומרים מתכלים בלבד. כרגע זה בגדר השערה, אבל אני מאמינה שזה יקרה״.